Księgowość dla spółki to szereg działań, dzięki którym firma może w sposób legalny i sprawny funkcjonować na rynku. Przepisy o rachunkowości stanowią jasno, że księgowość w spółce musi być czytelna, przejrzysta i zgodna z przepisami prawa podatkowego, dlatego jej prowadzenie warto zlecić specjalistom.
Spis treści:
Jak powinna wyglądać taka usługa?
Z czego się składa?
Czy można działać samodzielnie?
Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?
Jak powinna wyglądać księgowość dla spółki?
Księgowość dla spółki obejmuje m.in. prowadzenie ksiąg rachunkowych, za co jest odpowiedzialnych wielu podatników. Obowiązek ten dotyczy spółek kapitałowych (spółek z o.o. i spółek akcyjnych), spółek komandytowych, komandytowo-akcyjnych, a także innych spółek i osób fizycznych, które przekroczą roczny limit przychodów określony w przepisach. O ile prowadzenie działalności w formie spółki może być ogromną szansą na rozwój swojego biznesu, stwarza również wiele wyzwań, jeśli chodzi o bieżące rozliczenia. Niestety przepisy prawa mogą być zawiłe, a ich ciągłe zmiany prowadzą do wielu nieporozumień i błędów. Na szczęście przedsiębiorca nie musi znać się na wszystkim sam. My jako doświadczone biuro rachunkowe chętnie poprowadzimy księgowość spółki, realizując wszystkie wymagane założenia. Rygorystyczne przepisy prawa często czynią tę dziedzinę niezwykle problematyczną, gdyż konieczne jest stałe księgowanie wszystkich operacji finansowych wykonywanych w firmie – od przelewów, przez sprzedaż, zakupy, transakcje wewnętrzne i inne zmiany, które dotyczą budynków czy środków trwałych. Skorzystanie z usług biura rachunkowego daje gwarancję rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Z czego składa się pełna księgowość?
Księgi rachunkowe to dokumentacja, która składa się z wielu elementów. To właśnie sprawia, że dla wielu przedsiębiorców mogą to być trudne i zawiłe rozliczenia. Zgodnie z art. 13 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku księgi rachunkowe składają się z:
– dziennika,
– księgi głównej,
– ksiąg pomocniczych,
– zestawień obrotów i sald kont księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych,
– wykazu składników aktywów i pasywów tzw. inwentarzu.
Usługi oferowane przez nasze biuro obejmują wszystkie wymagane elementy. Prowadzimy je rzetelnie i profesjonalnie, obserwując sytuację prawną i wiążące się z nią zmiany w przepisach o rachunkowości.
Dziennik
Dziennik służy do ewidencjonowania operacji gospodarczych w sposób chronologiczny i systematyczny. Kompletne prowadzenie dziennika pozwala uzgodnić zapisy z obrotami przedstawionymi w zestawieniu obrotów i sald księgi głównej.
Księga główna
Księga główna to zbiór kont syntetycznych. Stanowi obowiązek ewidencji zgodnie z zasadą podwójnego zapisu. Oznacza to, że każda operacja gospodarcza musi być zaksięgowana na dwóch kontach po stronie WN i MA.
Księgi pomocnicze
Księgi pomocnicze to uzupełnienie ksiąg głównych o dodatkowe informacje. Ich zapisy muszą być zgodne z saldami i zapisami księgi głównej.
Zestawienie obrotów i sald
Zestawienie obrotów i sald to zapisy sporządzone na podstawie sald ksiąg głównych. Nazywane są często bilansem próbnym.
Inwentarz
Inwentarz prowadzony jest w firmach, w których nie prowadzono ksiąg w sposób określony w ustawie o rachunkowości. To zestawienie aktywów i pasywów, które potwierdzone jest wcześniejszą inwentaryzacją.
Czy można prowadzić księgowość spółki samodzielnie?
Księgowość dla spółek to usługi rzetelnego i przejrzystego prowadzenia ksiąg. O ile z prawnego punktu widzenia nie ma żadnych przeszkód do samodzielnego prowadzenia księgowości, należy mieć na uwadze konieczność dostosowania się zmian, które bardzo często zachodzą w przepisach. Niestety jest to wiedza, która wymaga doświadczenia, a także chęci do ciągłej nauki. Wielu przedsiębiorców, zajmując się bieżącą działalnością przedsiębiorstwa, może nie mieć czasu, aby zająć się tą dziedziną w sposób rzetelny. Właśnie dlatego rekomendowane jest skorzystanie z pomocy doświadczonego biura rachunkowego, które zajmie się nie tylko prowadzeniem ksiąg rachunkowych, ale również pomoże przejść z księgowości uproszczonej na pełną, przeprowadzi audyt księgowy i kadrowo-płacowy, a także udzieli porad prawnych z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i prawa pracy.
Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?
Przepisy o rachunkowości wskazują, że księgi handlowe powinny być prowadzone w sposób:
– rzetelny,
– bezbłędny,
– sprawdzalny,
– bieżący.
Oznacza to, że każde zdarzenie gospodarcze powinno być rzeczywiste i mieć odzwierciedlenie w dokumentacji. Wszystkie zapisy na kontach powinny być sporządzane na bieżąco tak, aby możliwe było terminowe stworzenie wszystkich rozliczeń i deklaracji podatkowych. Dobre biuro rachunkowe to przede wszystkim zespół doświadczonych osób, których wiedza ma odzwierciedlenie w zdobytych certyfikatach i zadowolonych klientach.
Księgowość dla spółki to kompleksowe i profesjonalne usługi świadczone przez naszą firmę. Jak wiadomo, każda transakcja w spółce wymaga rzetelnego zaewidencjonowania zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Choć pełna księgowość to niezmierzona ilość trudnych do zrozumienia przepisów, w naszej firmie staramy się wyjaśnić przedsiębiorcom, że jest to szansa dokładnego zrozumienia finansów, co w dalszej perspektywie przekłada się na rozwój związany z efektywnym prowadzeniem firmy. Zapraszamy do skorzystania z usług naszej firmy, a w razie pytań – do kontaktu.